De elektrische taxi’s op Schiphol stoppen donderdag met rijden.

Het geld is op nu de Israëlische initiatiefnemer en ontwikkelaar van het laadstation Better Place failliet is gegaan, melden welingelichte bronnen. Daarmee lijken ook de wilde plannen van de baan die het bedrijf had om uit te breiden in Amsterdam en de rest van Noord-Holland.

Sinds september vorig jaar reden tien taxi’s met verwisselbare accu’s 24 uur per dag tussen Amsterdam en de luchthaven. Toenmalig minister Maxime Verhagen van Economische Zaken opende het batterijwisselstation op Schiphol. Het was het eerste Nederlandse project van Better Place, een ontwikkelaar van laadsystemen voor elektrische auto’s. Behalve in Nederland werden kortgeleden nog netwerken van oplaadpunten opgestart in Denemarken, China en Israël zelf.

Better Place failliet

De komeetachtige opkomst en de ondergang van Better Place heeft forse financiële gevolgen. Het bedrijf haalde ruim 850 miljoen dollar (650 miljoen euro) op bij investeerders, mede geholpen door intensieve promotie van de Israëlische president Shimon Peres. Die ziet het Better Place-systeem als oplossing voor schaarse fossiele brandstoffen. Dat investeringsgeld is verdampt.

Het Schiphol-project kwam tot stand met een Europese subsidie van 5 miljoen. Projectmanager Francesco Falco van de Europese Commissie: ,,We moeten nog evalueren. Pas daarna kunnen wij vaststellen of we eventueel geld gaan terugvorderen.” De Europese Investeringsbank (EIB) werd verleid tot een lening van 40 miljoen euro. Maar: ,,Onze lening is uiteindelijk niet verstrekt, door ‘een koerswijziging’ van Better Place”, meldt een woordvoerder van de EIB.

Bronnen binnen het Nederlandse ministerie van Economische Zaken verklaren dat het bedrijfsmodel altijd al met enige scepsis werd bekeken. Renault was immers de enige autofabrikant die zich aan Better Place verbond. Nederland stak er geen geld in.

Better Place in Nederland en Israël waren niet bereikbaar voor commentaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl